Frister for 2024 i Foretaksregisteret

Brønnøysundregistrene har nylig kunngjort fristene for å melde og gjennomføre selskapsbeslutninger som har krav om seks ukers kreditorfrist innen utgangen av 2024. Fristene gjelder blant annet for meldinger om fisjon, fusjon, kapitalnedsettelse og oppløsning til Foretaksregisteret.

Dersom man ønsker å få gjennomført én av beslutningene nevnt over før utgangen av 2024, gjelder følgende frister for elektroniske innsendelser (i Altinn):

• Beslutningsmelding må sendes innen 6. oktober 2024
  • Gjennomføringsmelding kan først sendes etter utløpt kreditorvarsel, og senest sendes innen 1. desember 2024

Dersom man leverer samordnet registermelding på papir, gjelder følgende frister:

• Beslutningsmelding må være mottatt av Foretaksregisteret innen 1. oktober 2024
  • Gjennomføringsmelding må være mottatt innen 30. november 2024

Det er viktig å merke seg at fristen for papirmeldinger retter seg til når forsendelsen senest kan være mottatt av Foretaksregisteret. For å overholde fristen må det beregnes god tid for postforsendelsen til Foretaksregisteret.

Kunngjøringen fra Brønnøysundregistrene nevner ikke frister for melding av selskapsbeslutninger som ikke krever kreditorvarsel, for eksempel kapitalforhøyelser. Disse følger Foretaksregisterets alminnelige saksbehandlingstid, noe som til enhver tid står oppdatert her. Dersom det er viktig å få gjennomført slike beslutninger før utgangen av 2024 anbefaler vi å være ute i god tid. Vi erfarer ofte at saksbehandlingstiden kan bli lang mot slutten av året.

* * *

AGP er et advokatfirma spesialisert innen transaksjoner, kapitalmarkeder og corporate. Selskapsrettslig rådgivning er en av våre kjernekompetanser.

Gard A. Skogstrøm

Fanny Schilbred Fasmer