Nesten to år senere er vi stolte over det vi har bygget. Ikke bare har vi fått opp skjermen som manglet da Finansavisen var på besøk den første måneden (ref. bildet over), men vi har også blitt flere på laget. I oppstartsfasen har vi (som alle andre firmaer) møtt på små og store utfordringer, men som selverklærte utfordrere har vi selvfølgelig ikke latt oss stoppe av noen utfordringer! Hvilke erfaringer vi har gjort oss underveis på stien som ble til mens vi gikk har vi forsøkt å oppsummere i denne teksten.
Tradisjonen i advokatbransjen er faste oppsett med partnerstrukturer og store fullservice advokathus som har jobbet opp et navn og en velfortjent klientbase. Skal du benytte deg av en tjeneste, går du ofte for de som har et kjent merke og en lang merittliste. Kanskje du får en anbefaling av en bekjent eller kollega. Å være ny krever oppbygging av kredibilitet, og å skaffe seg annerkjennelse i markedet tar tid. En av grunnene til at vi valgte å opprette et spesialistfirma innen transaksjoner var ikke bare at det var der vår kompetanse og interesse lå - vi så også en mulighet til å gjøre det på en måte som er mer effektiv og hensiktsmessig for alle involverte. Mer partnerinvolvering. Kompakte team. Kortere vei internt, men også mellom klient og advokat. Prosjektledere og medspillere som er opptatt av å finne gode løsninger, ivareta og drive prosesser fremover. Om du får et hjerteinfarkt, ønsker du den beste kirurgen til å operere på deg. Skal du gjennomføre en transaksjon eller notering, går du til de som er best på det feltet. Uten sammenligning for øvrig 😉
Gjennom en workshop i startfasen drodlet vi rundt ideer på hvordan vi kunne skille oss ut gjennom merkevareidentitet. For å bryte gjennom mørke farger og harde linjer gikk vi i totalt motsatt retning – rosa farger og myke linjer og logo. Selv om vi er sylskarpe i jobben vi utfører, vil vi vise at vi er tilgjengelige og hyggelige å jobbe med!
Et mantra ved etableringen var at vi skulle bygge en storfamilie av dedikerte medarbeidere hvor alle tas med på råd i viktige beslutninger om firmaets utvikling. Dette har vi lyktes med på tross av korona, og vi føler oss sikre på at involvering er et nøkkelord for suksess. Involvering i alle ledd har vi tatt til neste nivå med å invitere alle ansatte inn på eiersiden. Ansatte (som ikke er partnere) eier i dag over 20 % av aksjene i firmaet. Slik mener vi alle setter inn det ekstra giret for våre klienter, og samtidig får nyte godt av at firmaet gjør det bra. Dedikerte og engasjerte skal vi også være i vårt samfunnsansvar og bærekraftarbeid, noe vi har jobbet med fra oppstart. Vi har alle et ansvar for vår felles fremtid, og vi skal bidra på vår måte. Vårt sosiale engasjement går utover det å være advokat.
Som nyetablert kreves rekruttering på alle nivåer. På lik linje med at klienter kan ønske seg de store og kjente firmaene, kan potensielle ansatte tenke det samme. Det føles tryggere å gå til noen man har hørt mye om. Med et lite team teller hver ansettelse og det er avgjørende at hver enkelt passer inn i miksen. Man må ha et "entreprenør-gen" og like å være med og ta i et tak. Til gjengjeld får man være med der de spennende tingene skjer og blir eksponert for et bredere spekter av oppgaver enn man kan bli i større firmaer. Ikke alle tør å ta det steget, det være seg nyutdannede eller partnere. Men vi som har gjort det har aldri sett oss tilbake!
Å bygge kultur på arbeidsplassen er essensielt og noe man må jobbe med hver dag. Utfordringene byr seg på hjemmekontor uten de faste pratene ved kaffemaskinene, og lønningspilsen må være digital. Å måtte sende nyansatte hjem med en laptop i hånden og en "lykke til" på veien er en situasjon vi ikke hadde forestilt oss ved oppstart. Men, på mange måter kom vi nærmere hverandre. Vi var med "hjemme hos" hverandre. Fikk hilse på kjæledyr og barn. Digital after work og bursdagsfeiringer. Gjennom en ukentlig fredagssamling "AGP TGIF" hadde vi quiz med tema hver uke hvor alle måtte velge seg et personligbakgrunnsbilde og fortelle litt om bildet. Vi lærte hvor kollegaene våre har feriert, hvilke instrumenter de spiller og deres favorittinnslag på Melodi Grand Prix!
Nå er vi tilbake på kontoret, pappeskene er for lengst ryddet bort og 4 har blitt til 18. Vi har gjennomført nasjonale og internasjonale transaksjoner, og en stor andel av våre klienter er faste. Hver dag fortsetter vi i AGP jobben med å vise at vi er et relevant alternativ til de store advokathusene – både for klienter og fremtidige kollegaer!